Kryteria uznawania zabytku za pomnik historyczny.

Czym jest miasto?
Koncentrujący , Centralność, Otwartość, Innowasyjność, Hierarhiczność, Rożnorodność
Miasto to struktura :
-urbanistyczna :
                *teren miejski
                *szkielet urbanistyczny
                *miejsce węzłowe
-prawno-organizacyjna
-własnościowa
-społeczna

Ustawa z 27.03.2003 określa zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej oraz zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na okeślone cele oraz ustalenia zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując lad przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawie tych działań

Rewitalizacja obszarów miejskich
Struktura funkcjonowania miasta
Przyroda w strukturze

Struktura przestrzenna:
-rejon- odrębne, większe obszary, cześć miasta, posiadające wspólne cechy
-krawędzie- granice miedzy dwoma obszarami miasta, stanowi wizualne lub funkcjonalne bariery. Zapis mentalny-liniowy
-ścieżki-przestrzenie publiczne –korytarze i kanały ruchu
-węzły-oznacza przestrzenie o strategicznej funkcji, miejsca docelowe- zapis powierzchniowy
-dominanty- wyróżniające się łatwo rozpoznawalne obiekty krajobrazu-zapis punktowy
Użytkownicy i ich potrzeby:
Piramida potrzeb:
-dolomityzacji
-znaczenie
-społeczna
-bezpieczeństwa
-psychofizyczne

Kryteria uznawania zabytku za pomnik historyczny:
I. KRYTERIA
Uznanie zabytku za Pomnik Historii jest szczególną formą nobilitacji. Do tego
trudnego i niezwykłego uprzywilejowania można zgłaszać zabytek nieruchomy
o znaczeniu ponadregionalnym, o dużych wartościach historycznych,
naukowych i artystycznych, mający znaczenie dla polskiego dziedzictwa
kulturalnego, utrwalony w świadomości społecznej i stanowiący źródło inspiracji
dla kolejnych pokoleń.
Ponadto muszą to być zabytki, które:
• zachowały pierwotną kompozycję przestrzenną lub uległy nieznacznym
przekształceniom,
• są jednorodne stylowo lub o czytelnych i zharmonizowanych ze sobą
nawarstwieniach
• są należycie wyeksponowane w przestrzeni miejskiej lub krajobrazie i
zachowały pierwotne relacje z otoczeniem,
• są dziełami wybitnych twórców, np.: architektów, planistów, architektów
krajobrazu, ogrodników,
• są dobrze zachowane lub w stanie pozwalającym na ich rewaloryzację,
• są przedmiotem troski konserwatorskiej

Pomnikami mogą być:
- krajobrazy kulturowe, układy urbanistyczne, ruralistyczne i zespoły budowlane
-dzieła architektury i budownictwa lub zespoły tych dziel o wspólnych cechach stylowych, użytkowych lub konstrukcyjnych
- dzieła budownictwa obronnego
-obiekty dziedzictwa przemysłowego, inżynierii wodnej i lądowej
-parki i ogrody
-cmentarze
-miejsca upamiętniające wydarzenia historyczne
Minister Kultury występuje do Prezydenta RP o uznanie zabytku za pomnik
historii, jeżeli zgłaszany zabytek spełnia wskazane kryteria. W przypadku
zabytków architektury ‐ obiekty o jednorodnych cechach i wartościach,

reprezentujące wspólny krąg kulturowy, mogą być grupowane w zespoły.

Procedury uznawania zabytku za pomnik historyczny:
Ustala się następującą procedurę uznania zabytku za Pomnik Historii:
• Obiekt, zespół, układ przestrzenny lub obszar proponowany do uznania za
Pomnik Historii musi być wpisany do rejestru zabytków lub objęty
statusem parku kulturowego. Dla układów przestrzennych i obszarów
winny być opracowane (i uchwalone) miejscowe plany zagospodarowania
przestrzennego.
• Propozycję objęcia obiektu wyższą formą ochrony ‐ uznanie za Pomnik
Historii ‐ wraz z właściwą dokumentacją (według obowiązującego wzoru),
zgłaszający składa do Generalnego Konserwatora Zabytków, za
pośrednictwem i po zaopiniowaniu przez Wojewódzkiego Konserwatora
Zabytków
• Departament Ochrony Zabytków kieruje zgłoszenie do Krajowego Ośrodka
Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, w celu zweryfikowania
danych zawartych w dokumentacji i wydania opinii co do zasadności
propozycji uznania obiektu za Pomnik Historii.
• Zaopiniowane przez KOBiDZ zgłoszenie Minister Kultury przedkłada Radzie
Ochrony Zabytków (zgodnie z jej kompetencjami, określonymi w art. 97
ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).
• Po wyrażeniu pozytywnej opinii przez Rację Ochrony Zabytków,
Departament Ochrony Zabytków przekazuje dokumentację zgłoszenia do
KOBiDZ, który przygotowuje projekt rozporządzenia Prezydenta RP wraz z
uzasadnieniem i załącznikiem graficznym.
• Po dokonaniu analizy projekt rozporządzenia Prezydenta RP Departament
Ochrony Zabytków przekazuje Ministrowi Kultury do ostatecznej
akceptacji.
• Minister Kultury kieruje do Prezydenta RP wniosek (wraz z dołączoną
dokumentacją) o uznanie obiektu za Pomnik Historii.
• Jeżeli zasadność wniosku Ministra Kultury uzyska akceptację ‐ Prezydent
RP w drodze rozporządzenia uznaje obiekt za Pomnik Historii, określając
jego granice.
• Rozporządzenie Prezydenta RP jest ogłaszane w „Dzienniku Ustaw".

Utworzenie Parku Kulturowego:
Procedury: 
-Cel utworzenia parku
- studium korzyści płynących z utworzenia parku kulturowego
        2. Kompetencje:
-Uchwala Rada Gminy 
-konsultuje się projekt planu ochrony z Komisjami Rady Gminy i Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków  (WKZ)

Analizuje się teren, tworzy się opis projektu, istotne jest znaczenie planistyczne przyjęte w planie wojewódzkim. 
Obowiązek stworzenia planu ochrony i planu zagospodarowania przestrzennego
Ochrona krajobrazu kulturowego i wyróżniających się krajobrazowo terenów z zabytkami charakterystycznymi dla miejscowej ludności.

USTALENIE OCHRONY W MIEJSCOWYM PLANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Prace wstępne obejmują zgromadzenie materiałów wyjściowych które powinny być skompletowane przez gminny samorząd terytorialny.
Kompetencje
Uchwala Radny Gminy  po zasięgnięciu opinii WKZ
Znaczenie planistyczne
Obowiązek stworzenia planu ochrony i planu zagospodarowania przestrzennego. Plan jest konsultowany z  WKZ
Określenie
Przy sporządzaniu planu gminy można wprowadzić szereg … np. strefy ochrony konserwatorskiej

STREFY OCHRONY KONSERWATORSKIEJ:
strefa wyznaczona i zapisana w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy, podlegająca ochronie na podstawie przepisów prawa miejscowego lub gminnego. W miejskich zespołach zabytkowych (na podstawie metody opracowanej przez Zespół Historii Kultury Materialnej PAN) wyodrębniono cztery strefy ochronne (A, B, C i poza C), nie nadając im form urzędowych, a jedynie zwyczajowe do decyzji lokalnych władz planistyczno-konserwatorskich. W odniesieniu do konkretnych sytuacji rzeczoznawca majątkowy każdorazowo uwzględnia stosowne zapisy zawarte w miejscowym planie zagospodarowania gminy, w obszarze której zlokalizowana jest wyceniona nieruchomość.

W strefie A (pełnej ochrony konserwatorskiej), obejmującej obszary szczególnie wartościowe, o bardzo dobrze zachowanej historycznej strukturze przestrzennej, zaleca się bezwzględne jej zachowanie.
 W strefie B zaleca się ochronę konserwatorską obejmującą obszar podlegający rygorom w zakresie utrzymania zasadniczych elementów rozplanowania istniejącej substancji o wysokich wartościach kulturowych oraz charakteru i skali nowej zabudowy.
Nadto wprowadzono: strefę E - ochrony obszarów ekspozycji, obejmującą obszar stanowiący zabezpieczenie właściwego eksponowania zespołu lub obiektów zabytkowych, głównie przez wyznaczenie terenów wyłączonych spod zabudowy lub określenie jej nieprzekraczalnych gabarytów; 
strefę K - ochrony krajobrazu, obejmującą obszar krajobrazu integralnie związanego z zespołem zabytkowym.

OCHRONA I OPIEKA NAD ZABYTKAMI:
Ochronie podlegają: 
-zabytki nieruchome (budynki)
-zabytki ruchome 
-zabytki archeologiczne
-nazwy historyczne lub tradycyjne
Zabytek-wytwór działalności człowieka, będący świadectwem minionej epoki (pamiątką przeszłości), posiadający wartość historyczną, artystyczną, naukową lub emocjonalną, przy czym kryterium czasu powstania, choć najważniejsze, nie przesądza o zdefiniowaniu zabytku

STRATEGIA ROZWOJU SZCZECINA 2025
SKONCENTROWANIE DOKUMENTU STRATEGII NA OBSZARACH UZNANYCH ZA PRIORYTETOWE DLA ROZWOJU MIASTA
-demografia, aktywność mieszkańców
-bezpieczeństwo publiczne
-ochrona zdrowia i pomoc społeczna
-edukacja i wychowanie
-sport i rekreacja
-kultura i sztuka
CELE:
-struktura branżowa
-działalność inwestycyjna
-nauka i innowacje
- otoczenie biznesu
-turystyka
-transport
Prezydent miasta, rada miasta, rada strategii
WIELOLETNI PROGRAM ROZWOJU SZCZECINA
- zbiór
-ocena , diagnoza celów
-szczecin flouting Garden 2050

OCHRONA PRAWNA KRAJOBRAZU:
-Park Narodowy – 23 Parki, 
Ustawa o ochronie przyrody
Kompetencja Rada Ministrów
*powierzchnia nie mniejsza niż 1000ha
*plan ochrony na 20 lat
*dyrektor parku
-Rezerwat przyrody- 1409 rezerwatów przyrody
        Ustawa o ochronie przyrody
       Kompetencja Wojewoda
-florystyczne, leśne, stepowe, torfowiskowe, ssaków, ptaków, 
-plan ochrony na 20 lat
-Park krajobrazowy – 123 Parki,
           Kompetencja Wojewoda
           Plan ochrony na 20 lat
-Natura 2000 
-parki przyrody, użytki ekologiczne, obszary chronionego krajobrazu, 
-Rada Gminy

PYTANIA:

1.dla jakiego obszaru ustala się studium?
odp:dla GMINY
2.w jakiej skali robi się PLAN ?
w 1:1000 (dla obszarów leśnych 1:5000)
3. a STUDIUM? 
w zakresie skal: 1:5000 do 1:2500
4. co to jest inwestycja celu publicznego?
to jest zbudowanie drogi, przedszkola itp.

Komentarze