BAROK - Włoski


BAROK WŁOSKI

                 Barok narodził się we Włoszech. Głównym mecenadem sztuki był papież i jego chęć podkreślenia ważnego stanowiska i pozosatwienie spuścizny po sobie. W 1563 r odbył się sobór trydencki. Nastąpiło wzmocnienie roli Kościoła i centralizacja władzy- otrzymał ją papież. Liturgia sakralna uległa zmianom- została unowocześniona, otrzymała pewną oprawę teatralną i muzyczną, wprowadzono indeks ksiąg zakazanych (jak w średniowieczu), zwrócono uwagę na wykształcenie kapłanów- utworzony został zakon jezuicki.


1580-1624- wczesny barok
1624-1670- dojrzały barok
1670-1750- późny barok

Kościoły na planie podłużnym + G.L. Bernini

1.Kościół Il Gesu- Rzym, 1568-1684, Jacopo da Vignola, Giacomo della Porta- fasada


·         Prototyp jezuickich kościołów
·         Typ kościoła na planie prostokąta
·         Inspiracją był kościółs. Andrea w Mantui(Alberti)
·         Nawa główna z kaplicami bocznymi jako nawy boczne
·         Kaplice boczne z przebiciem (dla procesji)
·         Sklepienie kolebkowe- jako dobra akustyka
·         Płytki transept(prawie nie wystaje po za szerokość kościoła)
·         Płytkie prezbiterium zakończone półkoliście(wrażenie scalonego wnętrza)
·         Kopuła nad skrzyżowaniem ( światłem naturalnym oświetla najważniejszy punkt kościoła)
Fasada:
·         Podział na 2 kondygacje
·         Dolna- rozczłonkowana,2 tympanony-
segmentowyi trójkątny
·         Pierwsza od drugiej wydzielona
wydatnym gzymsem rozczłonkowana czterema parami pilastrów
·         Woluty spływowe
·         Trójkątny fronton
·         Ostre kontrasty światłocieniowe
Zdwojone pilastry

       


Rozwój kościoła na planie podłużnym:
  •  Płasko artykuowane ściany boczne z pilastrami i ciężko przełamującym się gzymsem;
  •  Nawa główna i transept przesklepione kolebkowo;
  •  Niskie kaplice boczne przesklepione poprzecznymi kolebkami lub spłaszczonymi kopułkami;
  • Dwukondygancyjna fasada wg schematu renesansowego, ze szczytem i spływami wolutowymi
  • Fasada silnie plastyczna, ze zwielokrotnionymi pilastramio portalem głównym ujętym w kolumny;
  • Przyczółek góruje nad częścią środkową;
  • Na pocz XVII w ożywienie fasady poprzez silne wysunięcie osi środkowej z portalem głównym;
  • Gierowanie gzymsów;
  • Stopniowe wyperanie pilastrów na rzecz podwójnej kolumny (Kościół s. Susanna, Maderna);

Komentarze